19 vuotta sitten esikoiseni oli vuoden ikäinen. Olen aina pitänyt lapsista, mutta en ole mikään koti-ihminen. Halusin kuitenkin kasvattaa itse lapseni kotona niin kauan kuin pystyisin. Ystäväni yllytti minut pitämään Tupperware-kutsut kotonani. Meillä oli mukavaa ja niin huomasin, että lähdin itsekin Tuppereitten esittelijäksi. En todellakaan ollut mikään "myyjä-ihminen" ja olin ollut todella hiljainen ja ujo parikymmentä ensimmäistä elinvuottani. Ihmiset ovat kuitenkin aina kiinnostaneet. Huomasin, että Tupper-myyjänä pääsin kotoa aina välillä aikuisten ihmisten ilmoille puhumaan muistakin kuin vauva-asioista. Oli kiva myös saada vähän lisätuloja ja tavata uusia ihmisiä. Tupper-esittelijän työ oli antoisaa ja mukavaa; tosin huomasin, että tuote ei ehkä ole itselleni paras mahdollinen, sillä en kovasti jaksanut innostua siitä, mitä kaikkea näillä muoviastioilla voi keittiössä tehdä.
Aika-ajoin tuotteet ja yritykset vaihtuivatkin etsiessäni sitä omaa, mistä innostuisin. Olin mukana mm. Oriflamessa, Herbalifessa, Partylitessa, Prendimissä ja Satunalleissa. Kaikissa näissä yrityksissä oli hyvät tuotteet, joita oli helppo suositella. Sain usein tuotepalkintojakin hyvistä myynneistä :) - termoskannuja, koriste-elefantteja yms.
Sen lisäksi, että näistä sai kivalla tavalla lisäansioita aikoina, jotka itselle sopivat; huomasin, että saan paljon hyvää koulutusta yritysten ja tiimien koulutuksissa; niin myyntikoulutusta, asiakaspalvelua, itsensäjohtamista, itsensäkehittämistä jne. Koulutusten anti sekä kuuluminen samanhenkiseen joukkoon olivat innostavia tekijöitä osana suoramarkkinointityötä. Jälkeenpäin olen huomannut, että olen saanut todella hyvää koulutusta niin ilmaiseksi kuin todella pieneen hintaan; en mistään hinnasta haluaisi luopua kaikista näistä kokemuksista.
Kuva ensimmäisiltä aloe-kutsuiltani kotona elokuussa 2001
Tässä siis joukkoa, joka oli minua avustamassa ja tekemässä
esittelyn puolestani. Tämän lisäksi sitten oli iso joukko vieraita.
Lähes 11 vuotta sitten tutustuin Foreverin Aloe Vera-yritykseen. En ollut kovin innostunut aloe verasta yleensä, mutta halusin hieman vapaata kolmen pienen lapsen hoidosta, joten lähdin kuuntelemaan tanskalaisen pariskunnan kokemuksia aloe verasta ja Foreveristä. Koska pariskunnasta toinen oli lääkäri, innostuin asiasta enemmän, sillä hammaslääkärin lapsena olin saanut sellaisen kuvan luontaistuotteista, että ne auttavat jos niihin uskoo. Kuuntelin mielenkiinnolla tuotteista ja päätin, että nyt en heti innostu Foreverin jälleenmyyjäksi. Kirjauduin kuitenkin piakkoin jälleenmyyjäksi sillä halusin itse tuotteita edullisemmin. Sanoin tanskalaiselle pariskunnalle etten ehtisi kuitenkaan jällenmyyntiä tekemään, sillä lapset olivat vielä pieniä ja mieheni usein illat ja viikonloput töissä. Huomasin, että tuotteet ovat todella hyviä ja väkisinkin niitä tuli suositeltua ystäville ja tutuille, jotka myöskin innostuivat. Sitten sain innostettua muutaman jälleenmyyjänkin toimintaan mukaan sillä seurauksella, että itsekin huomasin, että sille löytyy aikaa jolle tahtoo aikaa löytyvän. Vuosi aloittamiseni jälkeen sanoin itseni irti työpaikastani ja aloin panostamaan enemmän suoramyyntiin Foreverin parissa.
Miksi siis aloitin? Hauskaa tekemistä, sai lisäansioita, voi olla silti kotona lasten kanssa, voi tehdä töitä milloin haluaa ja miten paljon haluaa, sai itse tuotteita edullisemmin, ei tarvinnut osata mitään, joku opasti ja samalla pääsi itsekin tienaamaan, tutustui moniin ihmisiin, joista useista on tullut hyviä ystäviä. Siitäpä tuo positiivinen kierre alkoi ja on jatkunut jo kohta 20 vuotta :)

Kiitos Eva. Odottelen jatkoa blogiisi.
VastaaPoistaElise
Minä myös! Jatka blogiasi :)
VastaaPoista